Preferencje zakupowe komiksu/książki – wyniki ankiety

Prezentujemy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników grupy FB: Kult Kultury Komiksu.

Wnioski:

  • Nie dziwi wskaźnik kupowania przez internet (księgarnia internetowa), w końcu grupa FB. Za to cieszy zdecydowanie najczęściej wybierana opcja spośród pozostałych, czyli sklep stacjonarny (wyraźna preferencja w stosunku do kolejnego wskaźnika: salon multimedialny typu EMPiK).
  • Pojedyncze osoby w kategorii „inne” w powodach preferencji miejsca zakupu wpisywały konkretnie sympatię bądź antypatię wobec konkretnego miejsca (wsparcie wydawcy, unikanie zakupów w sieciach). Być może gdybyśmy zadali pytanie o to, w których miejscach celowo badani NIE KUPUJĄ, okazałoby się, że te preferencje negatywne są dość wyraźne – a to mogłoby świadczyć o świadomości tego, co się dzieje obecnie na rynku książki i komiksu w ogóle. To daleko idący wniosek, ale też dobry przyczynek do dyskusji.
  • Najczęściej wskazywany powód zakupu w księgarni internetowej to oczywiście niska cena
    i to wskazanie wyraźnie dominuje. Należy je rozpatrywać na dwóch płaszczyznach:
    1. rzeczywiście szukamy najniższych cen, bo chcemy dzięki temu poprawiać relację: ilość zakupywanego towaru do wydatków
    2. ale także internet jako kanał zakupu książki i komiksu ma po prostu wizerunek oparty na niskiej cenie; myślimy: księgarnia internetowa = musi być tanio.
  • Kupowanie przez net to także (i tu wysokie wskaźniki): szeroka oferta, oszczędność czasu, szybkość dostawy. A zatem eliminując aspekt niskiej ceny, mamy jeszcze dużo innych powodów, dla których badani kupują przez net – to dość znamienny argument dla twórców projektu ustawy o jednolitej cenie książki. Szczególnie mocno wyróżnia się tu oszczędność czasu – co w realu uzyskujemy wyraźnie rzadziej (porównywalne wskaźniki dla tej kategorii różnią się znacząco).
  • Można było natomiast spodziewać się innej głównej przyczyny zakupów stacjonarnie: nie jest to kontakt ze sprzedawcą (choć tu też dużo wskazań), ale… możliwość obejrzenia towaru na miejscu. To potwierdzenie podejścia fanów komiksu do zakupywanych albumów: do sklepu komiksowego idziemy, aby obcować z medium; to wyjątkowe miejsce poświęcone komiksom (swoista świątynia dla fana).
  • Trzeba pamiętać, że komiks pod tym względem wyróżnia się na tle książki: po książkę można pójść do księgarni ze względu na możliwość uzyskania porady, porozmawiania z księgarzem itp., ale raczej nie dlatego, żeby ją oglądać i oceniać piękno wydania (choć na pewno są zagorzali czytelnicy, dla których książka jako tylko produkt fizyczny jest czymś, czym można się zachwycać).
  • Niska cena w przypadku zakupu stacjonarnego jest ważna, ale nie wydaje się dla znacznej części osób determinująca.

Katarzyna Kamieniarz

OMG! Wytwórnia Słowobrazu